masterpitch / Samfunnsfag / 0 comments
Hvorfor vil stadig flere kvinner stille til valg for Det muslimske brorskapet i Egypt? Om å frykte staten, følge sin tro og vise seg embetet verdig.
Av: Ragna Lillevik
Masteroppgave: Islamist Women and Political Rights : A Case Study of Islamist Women’s Increasing Political Participation in Egypt’s Muslim Brotherhood.
masterpitch / Språk og litteratur / 0 comments
Et slags menneske, men en slags mennesker … Et underfunding kongruensmønster! Er det enda en ripe i lakken på Chomskys språkteori?
Av: Oda Odden
Masteroppgave: En slags masteroppgave. Om bruken av 1-slags-S-konstruksjonen og dens implikasjoner for mentalistiske språkteorier
masterpitch / Språk og litteratur / 0 comments
Ung, svensk og Oslo-boer. Ingen tidligere erfaring med det norske språket. Hvordan går det med forståelsen da?
Av: Mari J. Wikhaug Andersen
Masteroppgave: “Nynorsk är svårt att förstå. Jag tycker mer om gammelnorsk.” Svensker i Oslo og den norske talemålsvariasjonen
dagsvinner, masterpitch / Språk og litteratur / 0 comments
Visstnok tror unge svensker at bergensdialekt er fryktelig mye vanskeligere å forstå enn oslomål. Men sånn er det ikke, altså. Jeg har sjekka det.
Av: Mari J. Wikhaug Andersen
Masteroppgave: “Nynorsk är svårt att förstå. Jag tycker mer om gammelnorsk.” Svensker i Oslo og den norske talemålsvariasjonen
masterpitch / Språk og litteratur / 0 comments
Hvorledes/hvordan/åssen skriver vi bokmål? Velger vi framtida, fremtida, fremtiden eller framtiden? Og hvorfor det? Vi styres av normer og holdninger.
Av: Kjersti Wictorsen Kola
Masteroppgave: Bokmålsbruk – hvorledes/hvordan/åssen og hvorfor?: Om bruken av morfologiske og ortografiske varianter i bokmålsnormalen
dagsvinner, masterpitch / Språk og litteratur / 0 comments
Jeg skrev 118 sider om ordet slags (!) og hva bruken av det forteller om hvordan vi mentalt strukturerer språk – det ble vel en slags masteroppgave …
Av: Oda Odden
Masteroppgave: En slags masteroppgave. Om bruken av 1-slags-S-konstruksjonen og dens implikasjoner for mentalistiske språkteorier
masterpitch / Medier og kommunikasjon / 0 comments
Jeg skrev om hemmelighold og åpenhet rundt norske operasjoner i Afghanistan i 2010. 25.9.14 fikk Forsvaret omdømmeprisen. Åpenheten har båret frukter.
Av: Harald Bonaventura Borchgrevink
Masteroppgave: Ytringsfrihet i vår sikkerhetspolitiske situasjon : en analyse av motsetningsforholdet mellom åpenhet og hemmelighold rundt Forsvarets internasjonale operasjoner i Afghanistan
masterpitch / Humanistiske fag / 0 comments
Folkeopprør er politisk sensitivt i Kina, så hva gjør man egentlig når korrupte lokale myndigheter selger bygdas landområder til stor profitt?
Av: Anne Christine Lie
Masteroppgave: Rethinking rural resistance in China – A Case Study of the 2011 Wukan Incident in Guangdong province
masterpitch / Humanistiske fag / 0 comments
En kropp er aldri helt naken. De nakne kroppene i Vigelandsparken er ikledd mellomkrigstidens ideologiske forestillinger om rase, sunnhet og norskhet.
Av: Kesia Eidesen
Masteroppgave: Gustav Vigeland som ideologiprodusent : En analyse av skulpturen Slekten
masterpitch / Humanistiske fag / 0 comments
Kan elever lære matematikk fra videoer? Gir bruk av video noen fordeler i klasserommet? Har det noe å si hvilke lærere som lager disse videoene?
Av: Dag Roar Espe
Masteroppgave: Bruk av opplæringsvideo i matematikkundervisning. En kvalitativ studie om muligheter i ungdomsskolen
dagsvinner, masterpitch / Samfunnsfag / 0 comments
Å elske er en rettighet? Homofiles rettigheter utsettes for politisering mellom ulike regioner i FN. Dette truer menneskerettighetenes universalitet.
Av: Mari Dahl Schlanbusch
Masteroppgave: Sexual Orientation and Gender Identity Rights in the Universal Periodic Review
masterpitch / Språk og litteratur / 0 comments
Hva og hvordan leser norsklærerne? Ca som meg og deg. Men de har liten tid til lesing. Det fører til identitetskrise. Fører til stor turnover i yrket?
Av: Kristin Storrusten
Masteroppgave: Men hva leser lærerne? : en undersøkelse av lesevanene til norsklærere i videregående skole
dagsvinner, masterpitch / Humanistiske fag / 0 comments
Unge kreftoverlevende beskriver tap av jevnaldrende syke som brutale ran i skjebnefelleskapet, og veiene til håndtering som unike og uutforskede.
Av: Eva-Mari Andersen
Masteroppgave: Sorg i sykdomstid. Unge kreftoverlevendes beretninger om tapet av en venn med samme sykdom som dem selv
masterpitch, topp 15 / Samfunnsfag / 0 comments
Sykdommer har ulik prestisje i medisinsk kultur. Her kan du lese om den flotteste av dem alle.
Av: Lars Johannessen
Masteroppgave: «Det er ikke undere vi driver med»: Betydningen av hjernehinneblødningens fortelling for sykdommens og nevrokirurgiens prestisje
masterpitch / Humanistiske fag / 0 comments
Når folk på bygda har gjort et selvstendig arbeid, liker de ikke at staten krever det flyttet til Oslo.
Av: Eirik Kristoffersen
Masteroppgave: Institusjonaliseringen av folkeminnene
masterpitch / Humanistiske fag / 0 comments
Karriereveiledning i skolen – hvem sitt ansvar? Politiske føringer og elever med mer sammensatte veiledningsbehov har endret rådgiverrollen. Hva nå?
Av: Marie Olea Løvset
Masteroppgave: Karriereveiledning i skolen. En kvalitativ studie av tre rådgiveres opplevelse av rollen som karriere veileder i videregående skole
masterpitch / Humanistiske fag / 0 comments
Hvorfor bruker vi så mye penger på treningsutstyr? Er det for å vise oss frem, eller for at vi faktisk trenger det? Det kommer helt an på hvem du spør
Av: Roar Brattås
Masteroppgave: Nye mål – Om domestisering av treningsutstyr og konstruering av identitet
masterpitch / Helse og medisin / 0 comments
Les om helsefremmende innholdsstoffer i historiske eplesorter og at det er verdifullt å ta vare på deres unike egenskaper.
Av: Kristin Kvamm-Lichtenfeld
Masteroppgave: Vurdering av kvalitet i historiske eplesorter
masterpitch / Teknologi / 0 comments
Hvor lite energi kan man få en enebolig til å bruke hvis man innfører passivhus standard? Ikke lite, viser mine resultater. Men solenergi kan bidra.
Av: Espen Murtnes
Masteroppgave: Solar Heating in Norwegian Passive Houses : A Case Study of two Passive Houses Heated by Solar Collector and Heat Pump
masterpitch, topp 15 / Humanistiske fag / 0 comments
Partiledere på Facebook: Mer demokrati eller bare kjendiseri?
Av: Eirik Nymark Esperås
Masteroppgave: Utanfor massemedias filter – ein analyse av norske partileiarars facebooksider
masterpitch / Humanistiske fag / 0 comments
Vi er alle bærere av kunnskap, men klarer du å sette ord på alt? Hvordan kan en medarbeider dele sin kunnskap med en annen? Samhandling er nøkkelordet
Av: Elisabeth Dyb
Masteroppgave: Kunnskapsdeling i en kunnskapsorganisasjon – en studie om hvordan kunnskap deles og overføres mellom kunnskapsarbeidere
masterpitch, topp 15 / Samfunnsfag / 0 comments
Hva sier filosofene er viktigst – medisiner og menneskeliv, eller patenter og profitt?
Av: Linn Hege Lauvset
Masteroppgave: Medicine or Money? A Normative Analysis of What Matters Most
masterpitch / Samfunnsfag / 0 comments
De politiske broilerne har tatt over Stortinget. Tidligere ungdomspolitikere har både høyere ambisjoner og langt bedre politiske karrieremuligheter.
Pitch fra: Aleksander Eilertsen
Masteroppgave: Ambisjoner og muligheter: Effekten av ungdomspolitisk bakgrunn på norske stortingspolitikeres karrierevalg
masterpitch / Helse og medisin / 0 comments
De har vært under barnevernets omsorg i årevis og er psykisk syke. Tar systemet ansvar når disse barna blir voksne?
Pitch fra: Renate Gjertsen
Masteroppgave: ”Vi må tilpasse oss de som trenger oss”: en studie av hvilke faktorer som fremmer og hemmer det tverrfaglige samarbeidet rundt unge psykisk syke
dagsvinner, masterpitch / Samfunnsfag / 0 comments
Endagsseminar i inspirasjon og motivasjon med norske kjendiser er populære tiltak. Men hvorfor velger vi egentlig å delta på disse seminarene?
Pitch av: Mats Persson
Masteroppgave: La deg Inspirere! Endagsseminar i inpirasjon og motivasjon – Hva er det, og hvorfor deltar vi?
masterpitch / Humanistiske fag / 0 comments
Barnehage for småbarn øker mors yrkesdeltakelse, men har ingen effekt på far. Selv i likestilte Norge går mor hjemme når barn ikke får barnehageplass.
Pitch av: Martin Eckhoff Andresen
Masteroppgave: Women and Children First? Labor market effects of universal child care for toddlers
masterpitch / Medier og kommunikasjon / 0 comments
Norske medier behandlet Latin-Amerika elendig gjennom et helt århundre, men på 80-tallet fikk kontinentet massiv oppmerksomhet. Hvorfor?
Av: Anne Karin Sæther
Masteroppgave: Rapporter fra bakgården. Norsk pressedekning av Latin-Amerika fra 1902 til 2002.
masterpitch / Samfunnsfag / 0 comments
Bedre med djevelen du kjenner? Hvordan usikkerhet rundt nytt politisk lederskap påvirker avkastning i finansmarkedene.
Pitch av: Peder Berrefjord Osa
Masteroppgave: Political leaders and financial markets: A quantitative study of the markets response to changing political leadership
masterpitch / Samfunnsfag / 0 comments
Hva var den dominerende terrorideologien i årene 1985-2010? Er det så mye religiøs terror, og er den verst? Ingen har egentlig svart på det, før nå.
Pitch av: Torbjørn Kveberg
Masteroppgave: ‘New Terrorism’ – Fact or Fiction?: A Descriptive and Quantitative Analysis of Religious Terrorism Since 1985
masterpitch / Samfunnsfag / 0 comments
Du får ikkje endra store saker i demokratiske organisasjonar utan at nokon i leiinga er samd. Om du prøver kan du risikere å bli skikkeleg upopulær.
Pitch av: Anne Marit Godal
Masteroppgave: Endring nedanfrå: om forsøk på å stanse økonomisk juks i ein politisk ungdomsorganisasjon
masterpitch / Teknologi / 0 comments
Hvordan få fastleger til å endre arbeidsprosesser og ta ibruk et IT-system de selv ikke får særlig nytte av (men som er bra for alle andre)?
Pitch av: Marit Ånestad
Masteroppgave: Gevinstrealisering i offentlig sektor: En kvalitativ, empirisk studie av innføringen av e-resept
masterpitch / Språk og litteratur / 0 comments
Kunst må formidles faglig presist og estetisk tilfredsstillende. Analyse av tre kunstanmeldelser viser at dette ikke utelukker publikumsvennlig språk.
Pitch av: Ida Skjelderup
Masteroppgave: Fornuft, følelser og flerstemmighet. Kunstkritikk som arena for brytning mellom sakprosanormer og kunstnerisk praksis
masterpitch / Medier og kommunikasjon / 0 comments
Vil du dra til verdens ende fordi twitter mente du burde? Hvordan kan man velge de beste ambassadører i SoMe verden for destinasjons markedsføring?
Pitchet av: Evgenia Egorova
Masteroppgave: Would you go to the end of the world because I tweet you so?: defining qualities of an effective social media endorser for promoting a tourist destination
dagsvinner, masterpitch / Humanistiske fag / 0 comments
Displene stilte dumme spørsmål. Jesus fnyste. Avkledde barn og frelse. Det er slik det henger sammen når de første skal bli de siste.
Av: Marit Kjeksrud Amundsen
Masteroppgave: Ikke nøl med å spørre et barn! En analyse av barn og frelsessymbolikk i Thomasevangeliet
masterpitch / Samfunnsfag / 2 comments
Gjør du noe galt når du «piratstrømmer» videoer? En utredning for ikke-tekniske jurister, ikke-juridiske teknologer og for de som føler seg truffet.
Av: Ida Meland
Masteroppgave: Innlemming (embedding) av mediefiler. En teknisk og opphavsrettslig gjennomgang med spesielt hensyn til videofiler
masterpitch / Humanistiske fag / 0 comments
Vi er både religiøse, nasjonalistiske og fordomsfulle fordi vi er ukomfortable med vår egen dødelighet, og det er eksperimentelt testet i 30 år.
Av: Per-Arne Larsen
Masteroppgave: Angst, død og religion: ”Terror Management Theory” som religionsteori – en kritisk diskusjon
masterpitch / Medier og kommunikasjon / 0 comments
«When two become one», synger Spice Girls, og oppsummerer så presist med fire små ord den turbulente fusjonsprosessen mellom Statoil og Hydro.
Av: Anders Vindegg
Masteroppgave: Når to skal bli én: en analyse av medienes rolle ved fusjonsforsøkene mellom Statoil og Hydro i 2004 og 2006
masterpitch / Humanistiske fag / 0 comments
Hva skjer når man forsøker overføre leseopplevelsen av tegneserieruter til lerretet? En nærlesning av stemningen til Watchmen og V for Vendetta.
Av: Thomas Heger
Masteroppgave: Alan Moore fra rute til lerret: tekst og kontekst i tegneseriefilmatiseringene Watchmen og V for vendetta
masterpitch / Samfunnsfag / 0 comments
Hvem bestemmer når internasjonale aktører og sørsudanske politikere skal bygge stat sammen helt fra scratch? Svaret betyr mye for statens sjanser.
Av: Guri Romtveit
Masteroppgave: A state of their own? : The relationship between international and local actors in statebuilding in South Sudan
masterpitch / Samfunnsfag / 0 comments
Stortinget og Regjeringens makt endrer seg ved flertall/mindretall. Stortinget øker kontroll og agendasdtting. Regjering samler makt
Av: Per Anders Torvik Langerød
Masteroppgave: Variasjoner i Stortingets makt
dagsvinner, masterpitch / Språk og litteratur / 0 comments
Hvis du alltid oversetter det norske verbet “å holde” med det engelske “to hold”, vil du i opptil flere tilfeller oversette feil. Ikke hold på sånn!
Av: Hans Dalane-Hval
Masteroppgave: The Norwegian Verb Holde and the English Verb Hold: A Corpus-based Contrastive Study
masterpitch / Naturvitenskap / 0 comments
Klassifisering av kropper med modellteori
Av: Carl Joachim Svenn
Masteroppgave: Fields in Mathematical Logic
masterpitch, topp 15, vinnere 2014 / Samfunnsfag / 0 comments
Kjærlighet gjør blind. Spesielt i valgkamp
Av: Helge Skivenes
Masteroppgave: Tostegshypotesen 2.0 – Politisk merkevarebygging og sosial påvirkning på Facebook
dagsvinner, masterpitch / Samfunnsfag / 0 comments
Jonas Gahr Støre og Sergej Lavrov møttes i all hemmelighet flere ganger. Det som skjedde i Oslo 27. april 2010 overrasket oss alle.
Av: Silje Charlotte Solstad
Masteroppgave: Spillet om delelinja – en tonivåanalyse av forhandlingene om grense i Barentshavet og Polhavet
masterpitch / Samfunnsfag / 0 comments
Når Norge gir Brasil én milliard dollar for å stoppe avskogingen i Amazonas, er det ikke bare for å være grei. Norge har egeninteresse i å gjøre det.
Av: Anna Valberg
Masteroppgave: Regnskogsamarbeidet mellom Norge og Brasil : En analyse av mål og makt bak REDD-avtalen
masterpitch / Språk og litteratur / 0 comments
Hvordan skrive om politikk når keiseren er tyrannisk og gal? Senecas tragediediktning
Av: Karl Kristian Kirchhoff
Masteroppgave: Innocuus Errat : The Golden Age Speech of Hippolytus in Seneca’s Phaedra 483-564
masterpitch / Humanistiske fag / 0 comments
Veit lærarane kva kunnskap dei treng i undervisninga knyta til ulike representasjonar av brøk? Har dei denne kunnskapen? Kva med lærebøkene?
Av: Eilen Refvik
Masteroppgave: Lærarar si oppfatning om deira undervisningskunnskap knyta til ulike representasjonar av brøk.
masterpitch / Samfunnsfag / 0 comments
Du ser det ikke før du tror det. Norske etaters arbeid med å identifisere enslige mindreårige asylsøkere som mulige ofre for menneskehandel.
Av: Cathrine Holst salvesen
Masteroppgave: Du ser det ikke før du tror det. Norske etaters arbeid med å identifisere enslige mindreårige asylsøkere som mulige ofre for menneskehandel.
masterpitch / Samfunnsfag / 0 comments
Samhandlingen mellom land blir stadig mer kompleks og avhengighetsskapende. Men hvordan påvirker egentlig dette folks politiske holdninger?
Av: Ida Ørjansen Heggem
Masteroppgave: Welfare Attitudes: The Challenge of Globalization A Multilevel Analysis of the effects of Economic Globalization on Welfare Attitudes
dagsvinner, masterpitch / Helse og medisin / 0 comments
Med min egen mor som inspirasjon ville jeg finne en måte å oppdage brystkreft på et tidlig stadium, dagens metoder er ikke alltid nøyaktige nok.
Av: Sindre Holsbøe Brelum
Masteroppgave: A numerical study of planar elliptical antennas applied to ultrawideband (UWB) imaging of breast tissue
masterpitch / Estetiske fag / 0 comments
Hvordan har formidlingsmetoder endret seg i museer gjennom tidene, og har innføringen av Den kulturelle skolesekken utløst noen slike endringer?
Av: May Tove Nyrud
Masteroppgave: Hvilken historie? En diskursanalyse av museumsformidling innenfor Den kulturelle sko
masterpitch / Samfunnsfag / 0 comments
2009: Norge dømt for menneskerettighetsbrudd! Hvordan kunne det skje? Vi forbød politisk TV-reklame. Overtramp mot ytringsfriheten, eller nødvendig?
Av: Magnus Iversen
Masteroppgave: Overtramp eller valgkamp? Det norske forbudet mot politisk fjernsynsreklame – en undersøkelse av argumenter, forskning og reklamefilmer
masterpitch / Medier og kommunikasjon / 0 comments
Jeg spiller i korps! Gjør det meg til en nerd? Ni trønderske ungdommer har reflektert rundt musikkorpsbevegelsens omdømme.
Av: Silje Margrethe Jørgensen
Masteroppgave: Ungdommenes bilde av korps – en kvalitativ analyse av musikkorpsbevegelsens omdømme
masterpitch, topp 15, vinnere 2014 / Samfunnsfag / 0 comments
Sosialdemokrati gjør deg lykkelig.
Av: Aksel Braanen Sterri. Hovedvinner av Masterpitch 2014
Masteroppgave: Hva slags velferdsstat gir mest livskvalitet? En empirisk test av nyliberale, konservative og sosialdemokratiske prediksjoner
masterpitch / Språk og litteratur / 0 comments
Hvorfor er det så vanskelig for byråkratiet å skrive forståelige tekster? Og er lettfattelige tekster alltid det mest demokratiske?
Av: Ida Seljeseth
Masteroppgave: Gratulerer, vi har avslått søknaden din om arbeidsavklaringspenger! – En studie av klarspråkprosjektet i NAV våren 2012.
masterpitch, topp 15 / Språk og litteratur / 0 comments
Du skal skrive ein tekst til tusenvis av lesarar – kva må du gjere for å få lesarane på kroken? Kva må til for å skrive ein engasjerande tekst?
Av: Yngvil Osdal Runde
Masteroppgave: Kva kjenneteiknar ein engasjerande tekst? Eit retorisk studium av Norges Røde Kors sine givarbrev
masterpitch / Samfunnsfag / 0 comments
Folk former sted, men stadig flere vises bort fra det offentlige rom. På Rådhusplassen fortsatte skating på tross av forbud og ble en del av plassen.
Av: Una Christophersen
Masteroppgave: 10 år med motstand. I hvilken grad er skaternes bruk av Rådhusplassen i Oslo et eksempel på motstand mot å bli stengt ute av det offentlige rom?
masterpitch / Humanistiske fag / 0 comments
Hva er likheten mellom en ”norsk” nyfødt baby og et minoritetsbarn som ikke snakker norsk? Begge lærer språket via sang!
Av: Nora Bilalovic Kulset
Masteroppgave: Musikk og andrespråk – om musikken som verktøy i norskopplæringen av minoritetsspråklige førskolebarn